Er du ledig, eller drømmer du om at få et nyt job? Uanset hvilken situation du står i, er det vigtigt at have et arbejde, som du har lyst til at stå op til. Derudover er der naturligvis også en økonomisk del i at have et job, da det i bund og grund også skal give dig muligheder for at betale regninger, ferier og en lang række andre udgifter.

Med et job skal du ikke bekymre dig over din økonomi. Her på siden kan du få en række gode råd til, hvordan du laver en god ansøgning. Du kan også finde en jobansøgning skabelon, som gør dig klogere på, hvordan du kan bygge din ansøgning rigtigt op.

Beskriv, hvordan dine kompetencer og personlighed matcher stillingen

En jobansøgning har til formål at vække interesse hos arbejdsgiveren, så han eller hun får lyst til at invitere til en personlig jobsamtale. Inden det overhovedet giver mening at tale om løn, frokostordninger og andre personalefordele, er det vigtigt at vise, hvorfor du er den helt rette kandidat for virksomheden.

Hvis du vil forbedre dine chancer, kan du med fordel gøre en grundig research. Det indebærer eksempelvis, at du læser annoncen rigtig godt igennem, ligesom du eventuelt kan ringe til virksomheden for at blive klogere på, hvad den præcis har brug for. På den måde kan du nemlig gøre din ansøgning endnu skarpere, hvis du har en indsigt i, hvilken kandidat de virkelig står og mangler.

I forbindelse med din research på virksomhedens hjemmeside kan du også tjekke følgende:

–          værdier og visioner

–          regnskaber

–          informationskilder.

Kender du nogen, der arbejder i virksomheden, kan du overveje at bruge ham eller hende som informationskilde. Vedkommende kan eksempelvis hjælpe dig med at blive klogere på, hvad der er vigtigt i virksomheden, og hvilke faglige udfordringer du eventuelt står over for.

Når du er færdig med den grundige research, har du et godt udgangspunkt for at skrive en personlig ansøgning. Herefter er det vigtigt, at du skaber en klar struktur i ansøgningen med naturlig rækkefølge. Skab en overskuelig ansøgning med bullet points, og brug tid på en fængende overskrift.