Find dit næste mobilabonnement her

At finde det rigtige abonnement til sin mobiltelefon, kan være en stor mundfuld for mange. For hvad skal man gå efter i sådan et abonnement? I den følgende tekst vil vi på Ecomia, hjælpe dig med at finde det rigtige abonnement, som passer til dig. Både med hensyn til det indhold som abonnementet giver dig, men også at du får det til en god pris. Der er rigtig mange udbydere. Og de prøver alle at få det til at se ud som om, at de har det bedste tilbud til dig.

 
 

Den komplette guide til et godt og billigt mobilabonnement

Man kan stort set ikke gå nogen steder i dag, uden der på den ene eller anden måde dukker noget op, der giver dig et tilbud på et mobilabonnement. Men hvad er det egentligt at disse abonnementer giver dig, i forhold til hvad du betaler for. Dette og meget mere, ser vi nærmere på i denne artikel.
Det er de færreste i dag der ikke ejer en mobiltelefon, og ud af dem der ejer en mobiltelefon, er det de færreste der ikke har en eller anden form for smartphone. Men hvad er en smartphone egentligt?
En kort beskrivelse af en smartphone, er at det er en telefon der giver dig mange flere muligheder end bare at ringe, og skrive en SMS. Med en smartphone, kan du stort set klarer dig uden andre former for computere eller tablets. Så når man leder efter mobilabonnement til en smartphone, er der nogle ting man skal være opmærksom på i det tilbud man kigger på.

I dag er det stort set alle abonnementer der indeholder mobildata. Mobildata er det som en smartphone bruger på at komme online på nettet. I Danmark findes det mobile netværk i 2 former, enten 3G eller 4G. Den næste generation af mobilt netværk 5G arbejdes der på, og det siges at blive meget hurtigt, og nærmest ingen begrænsninger for at udfolde sig.

Hvad skal du være opmærksom på?

Hvis du er den stolte ejer af en smartphone, så skal du helt sikkert finde ud hvor meget du ca. forventer at bruge af data på en måned. Når man ser på et tilbud for et abonnement til en mobiltelefon, så er det i dag sådan, at de fokusere mest på den mængde data de kan give dig. Nogle udbydere har også fokus på hvor meget fri taletid du får, mens andre tilbyder fri tale/SMS.

Det man skal gøre op med sig selv, er hvor meget data man forventer at bruge. Og hvordan gør man så det? På de fleste smartphones er der indbygget en datatæller, som viser dig hvor meget data du bruger. Den kan du bruge som pejle snor til at se hvor meget data du skal have inkluderet i dit abonnement.
Hvis du kun bruger din telefon til at læse lidt mails, bruge nogle apps, og så ellers se lidt nyheder på nettet, så behøver man ikke ret meget data for at kunne klare sig. Men ser du derimod mange streamingtjenester, eller spiller mange onlinespil på din telefon, så kan det godt være du skal have en større mængde datapakke.

Hvorfor er datamængden vigtig?

Det er den fordi at bruger du mere end den mængde data, som du har betalt for, så kommer der en ekstra omkostning på dit abonnement, for den ekstra data du bruger. Du kan tilmed være udsat for at den hastighed du normalt ville have, er blevet sat ned, så det vil tage længere tid at downloade/streame. Dine apps kan måske slet ikke virke, fordi de kræver en vis hastighed. Derfor er det vigtigt at man gør op med sig selv om hvilken mængde data, man forventer at skulle bruge på en måned. Hellere købe for meget data end for lidt, det er i hvert fald hvad erfaringen siger hos mange af vores læsere.

Det er ikke fordi der er den store forskel på hvor meget ekstra data du får i et abonnement. Ofte kan der hos en udbyder, også være mulighed for at tilkøbe sig ekstra data. På denne måde sikre udbyderen sig at der er flest mulige måder at tilfredsstille sine kunder på.

Hvor meget data bruger en app?

For at gøre det nemmere for dig at vurdere hvor meget dataforbrug du forventer at skulle bruge på en måned, så kan du se her hvor meget en app typisk bruger, og hvor meget data der går til for at downloade en nyhedsside.

For ikke at gå helt i detaljerne, så har vi taget udgangspunkt i 3 forskellige typer af abonnementer, hvor der inkluderet i tilbuddet er henholdsvis 15GB, 20GB eller 30GB. Tallene til hver størrelse af fri data, er estimerede tal, det vil sige de er beregnet ud fra at det er normal kvalitet af det der bliver downloadet/streamet. Er det bedre kvalitet end det, så vil der blive brugt mere data per proces man laver.

15 BG

Hvis man har et abonnement med 15 GB fri data, så kan man bruge det til:

  • Besøg 6.000 hjemmesider
  • Streaming af 20 timers serier/film
  • Spil 180 timers musik

20 GB

Hvis man har et abonnement med 20 GB fri data, så kan man bruge det til:

  • Besøg 8.000 hjemmesider
  • Streaming af 25 timers serier/film
  • Spil 280 timers musik

30 GB

Hvis man har et abonnement med 30 GB fri data, så kan man bruge det til:

  • Besøg 10.000 hjemmesider
  • Streaming af 40 timers serier/film
  • Spil 430 timers musik

Som du kan se her, så er der rigtig meget fri data i disse tilbud. Men det er de tilbud som de fleste udbydere bruger i deres tilbud. På næsten alle typer abonnementer er det muligt at tilkøbe mere data pr måned, for et mindre beløb.

Fri dataforbrug i udlandet?

Da dataforbrug i udlandet blev aktuelt for en del år siden, så kostede det så jorden rystede. Det kunne nemt koste over 20 kr pr MB man downloadede. Og hvis en hjemmeside krævede 4 MB at downloade, så var det jo allerede 80 kr man havde brugt. Det var der mange der var utilfredse med, så gennem EU blev det lavet sådan at henover en årrække blev priserne gevaldigt sænket, og i 2017, helt præcist 15 juni, der blev det så gratis at bruge data i udlandet.

Men der blev også indgået en aftale med EU, der hedder Fair use grænse. Den går i alt sin enkelthed ud på at man ikke havde fri data forbrug alligevel. Man havde kun en vis mængde alt efter hvor meget man betalte i abonnement. For ifølge Fair use aftalen skal selskaberne betaler hinanden for den mængde data der bliver forbrugt.
Prisen pr 15. juni 2017 lød på 57,5 kr pr brugt GB, som din udbyder skulle betale til den udbyder i udlandet du brugte data fra. Du kan her se priserne indtil 1 januar 2022.

  • Per 15. juni 2017 er prisen fastsat til 57,5 kroner.
  • Per 1. januar 2018 falder prisen til 45 kroner
  • Per 1. januar 2019 falder prisen til 33,6 kroner
  • Per 1. januar 2020 falder prisen til 26,1 kroner
  • Per 1. januar 2021 falder prisen til 22,4 kroner
  • Per 1. januar 2022 falder prisen til 18,6 kroner

Fair use aftalen

For at forstå det korrekt, så siger Fair use aftalen af man får den dobbelte mængde data, for det beløb, som man betaler for sit abonnement. Det vil sige at har du for eksempel et abonnement til 129 kr om måneden. Så skal man dividere 129 kr, med det beløb som din teleudbyder betaler teleudbyderen i udlandet. I 2017 var det 57,50 kr. Det tal ganger man med 2, så får man den mængde data, som man kan bruge af gratis, når man er i udlandet. Kommer du over denne grænse af forbrug, så lukker forbindelsen ned. Det gør den til du enten kommer over den 1. i måneden, eller du kommer tilbage til Danmark. I dette eksempel svarer det til ca 4,5 GB fri data i udlandet.

Så selvom du har et abonnement i der giver dig fri benyttelse af data i Danmark for op til 30 GB, så får du ikke den samme mængde i udlandet. Lad os antage du betaler 129 kr for fri tale og 30 GB i Danmark, så vil du kun have 4,5 GB at bruge i udlandet. Når vi kommer til år 2022, så vil det være ca 14 GB der vil være inkluderet i dit abonnement.
Danmark er et af de lande med de billigeste abonnementer. Derfor rammer det danskerne hårdest, når det kommer til antal GB som er til rådighed i udlandet.

Når det kommer til Fair use aftalen, så siger den også at der ikke er begrænsinger på Fri tale, SMS/MMS. Så har du et abonnement hvor er indgår Fri tale, Fri SMS/MMS, så skal du ikke være nervøs for at gøre brug af disse frie tjenester.

Fri tale/SMS eller timers fri taletid

En anden ting man skal være opmærksom på, er hvor meget man bruger sin telefon til at tale i. Man bliver ofte overrasket over meget man egentligt bruger sin telefon til at tale i. De fleste udbydere tilbyder enten fri taletid, eller X antal timers taletid inkluderet i abonnementet. Vælger du et abonnement hvor der er inkluderet X antal timers taletid, så skal du være opmærksom på hvad taksten så vil være pr minut, hvis du overskrider grænsen på de inkluderede timer.
På de abonnementer hvor der er fri taletid, skal du ikke spekulere over hvor meget du snakker i telefonen, det er bare at give den gas.

I næsten alle abonnementer til mobiltelefoner er der fri SMS og MMS. Tidligere var det sådan at man betalte for hver sms man sendte. Det blev hurtigt meget dyrt for mange unge mennesker, der kunne sende flere tusinde beskeder om måneden. Det blev så dyrt at mange ikke kunne betale deres regninger. Og da det så blev modernet at der kom dataforbrug med i et abonnement, så blev det i langt de fleste abonnementstyper, gjort til en gratis service, at man kunne skrive alle de SMS man ville.

Er det nemt at skifte mobilabonnement?

Ja det er rigtig nemt, og du kan uden de store vanskeligheder beholde dit telefonnummer du allerede har. Det kan overføres til dit nye abonnement. Når du skifter fra et selskab til et andet, så får du ofte et midlertidigt simkort til telefonen. Det kan du enten vælge at bruge, eller du kan fortsætte med at bruge dit gamle abonnement. Dette kan du gøre indtil overtagelses datoen træder i kraft. Man skal være opmærksom på at en overtagelse af et abonnement hos en anden udbyder, kan tage op til 30 dage.

Når overtagelsesdatoen indtræffer, så vil dit gamle simkort være ubrugeligt, og du kan bortskaffe det. Du skal derefter sætte dit nye simkort i telefonen. Og vupti, så er du kørende igen, men med en ny udbyder. Nemmere kan det næsten ikke være.

Er det lige meget hvor jeg bor?

Nej det er ikke helt lige meget. Her er det den store kunst at vide hvilken udbyder man skal gå efter, for det er ikke alle udbydere der dækker lige godt alle steder. Heller ikke selv om de bruger meget tid på at fortælle at de dækker hele Danmark.

Derfor er det vigtigt for dig at du får et abonnement som dækker dig bedst muligt. Hvem har ikke siddet et sted, og været ud net forbindelse.  Der er flere måder du kan finde ud af om den udbyder du har i tankerne, dækker der hvor du bor. Den bedste af disse løsninger er at ringe til dem og spørge. Det vil ikke give mening for dem at fortælle dig at du har god dækning på deres mobilsendemaster, hvor du bor, og når du så har købt abonnementet, så oplever du det stik modsatte. Det er virkelig dårlig service, og meget dårlig reklame for dem. Og er der noget som teleudbyderne ikke har brug for, så er det dårlig omtale. Konkurrencen er så hård, fordi der er så mange om det. Så får man først dårlig omtale i pressen, så skal der mange penge til reklamer, for at gøre det godt igen.

Hvis du bor i en større by, så er der rimelig stor chance for at du har en rigtig god dækning, så her skal du måske ikke tænke så meget over det. Her kan du tillade dig at være lidt mere kritisk og se på hvilke andre tilbud som en udbyder tilbyder.

Bindingsperiode

En ting man skal være opmærksom på inden man sætter tænderne i et nyt abonnement, er den bindingsperiode som man skriver under på. En bindingsperiode, er typisk på 6 måneder, og her binder du dig til det abonnement i den periode. Det vil sige, du kan godt sige det op. Men så skal du enten betale hele restbeløbet for perioden på de 6 måneder, eller du kan fortsætte med at betale resten af perioden, indtil du kan sige dit abonnement op.

Skulle det nu være sådan at du kan bevise at udbyderen har lovet dig noget de ikke kan holde. Det kunne for eksempelvis være mangelfuld dækning i det område du bor. Her er det muligt at få udbyderen til at droppe bindingsperioden. Det kan også være andre ting der gør at man kan få den ophævet, men i bund og grund har man selv skrevet under på det, så det skal være noget som udbyderen ikke lever op til af sine forpligtigelser.

Type simkort

Når man bestiller et nyt abonnement, så skal man være opmærksom på, hvilken type simkort man får tilsendt. Der findes op til flere modeller simkort. Med tiden bliver de mindre og mindre jo mere modernet de får designet de nye smartphones. Men typisk opererer man med 3 typer simkort:

  • Almindeligt simkort
  • Micro simkort
  • Nano simkort

Det almindelige simkort er man på vej væk fra at bruge, da det fylder for meget indvendigt i telefonen. De fleste udbydere i dag bruger kun Micro simkort eller Nano simkort. Forskellen på de 3 er kun størrelsen af dem. De levere det samme til dig, og du vil ikke kunne mærke forskel på om det er det ene eller det andet kort der bliver brugt. Men det skal være det rigtige kort du bruger, ellers kan din telefon ikke bruge det.
Så når du bestiller et nyt abonnement, så er det vigtigt at du får bestilt den rigtige størrelse simkort med det samme. Er du i tvivl om hvilket kort du skal bruge, så spørg din nye udbyder. De ved som regel hvilke telefoner der bruger hvilken størrelse simkort.

Kan man kombinere nyt abonnement med en ny telefon?

Når man leder efter en ny telefon, så er det ofte at man kan købe en ny telefon billigere fordi der medfølger et abonnement. Dette skal man ikke lade sig forskrække af. Dog skal man stadig være opmærksom på nogle af de ting vi tidligere i denne tekst har været inde på. Herunder specielt den dækning man får.
Men står man overfor at skal have ny telefon, så anbefales det klart at du finder den telefon du vil have, og ud fra det, ser på om det er den type abonnement du vil have.

Oftest bliver tilbuddene på telefonerne lavet med et abonnement, og det kan man sjældent lave om på. Men det er dog ved at løsne lidt op, så hvis man ønsker et andet slags abonnement, så kan man kontakte udbyderen. Her kan du forhører dig om det kan lade sig gøre med et abonnement, der passer mere til dig.

Hvad skal du gøre for at få et nyt abonnement?

Det eneste du behøver at gøre, er at bruge den service tjeneste vi har lagt ind øverst på denne side. Her får du de bedste tilbud med den bedste kvalitet. Alt du behøver at gøre er at trykke dig ind på den udbyder du gerne vil have, og der kan du så bestille det abonnement der lige passer til dig. Herefter kører processen så mellem dig og din nye udbyder, som har mulighed for at opsige dit gamle abonnement. Her kontakter de din nuværende udbyder. De  aftaler en overtagelsesdato, så du ikke kommer til at være uden netværk på din telefon.

Ecomia.dk anbefaler

Her på Ecomia.dk har vi gjort et stort arbejde ud af at præsentere dig for de billigste og bedste abonnementer. Vi har fundet alt det som der er tilgængelige på det danske marked. Husk for din egen skyld at tjekke op på om der er dækning i det område du bor i. Husk også at finde ud af hvordan priserne er for merforbrug, det være sig enten ved tale eller data. De fleste abonnementer i dag har fri SMS/MMS. Men for en god ordens skyld, så gør dig den tjeneste, lige at holde øje med dette også.