Billån

Der er ca 2.5 mill køretøjer i Danmark, og rigtig mange af dem er finansieret. Det er måske ikke så svært at finde et billån. Men hvordan finder du det billån som er billigst, samtidigt med at det er skræddersyet til dig. Det vil vi se nærmere på i denne artikel.

At have en bil, er af mange anset som at have en luksus gode. Men hvorfor skal man betale dyre renter på et billån bare fordi det er luksus gode? Ecomia.dk vil her hjælpe dig med at forstå hvad der skal til for at få et godt og billigt billån. Vi giver dig også muligheden for at du kan få 3 tilbud på billån fra godkendte banker.

Brian Mattsson

Billån

Hvem har ikke prøvet at stå foran vidunderet, som man syntes passer så godt til en selv? Ja det er køb af en bil vi taler om her. Det kan både være en helt splinter ny bil, eller en bil med både dage og kilometer på tælleren. Når mans skal til at købe en bil, hvad enten den er er ny eller brugt, så skal der nogle penge på bordet, og det er ikke altid at man selv har kontanterne til dette, og så må man ud på lånemarkedet. Der findes 2 typer af lån. Den ene er et rent dedikeret lån til køb af bil, også kaldet et billån, eller du kan gøre brug af den anden type lån, som er et rent forbrugslån.

Forskellen på de 2 typer lån er at i et billån stiller man oftest sin bil som sikkerhed for lånet. Det vil sige at hvis ikke du kan betale afdragene på lånet, så kommer din låneudbyder og forlanger bilen solgt, og så tager de alle pengene. Når man stiller sin bil som sikkerhed, så hjælper det dig selv ved at du så kommer til at sidde med en betydeligt lavere rente på lånet. Optager du et billån, så vil pengene også kun kunne bruges til at købe en bil for.

Optager du derimod et forbrugslån, til køb af en bil, så er der ingen der forlanger at du skal stille med bilen som sikkerhed for lånet. Derimod så kommer du også til at betale for en meget højere rente på lånet.

De fleste forhandlere har lavet aftaler med nogle af de mest populære udbydere af billån, og vi har samlet listen sammen her, så du kan se hvilke muligheder du har:

Indholdet i denne tabel er lavet i samarbejde med låneudbyderne. Hvis du tegner et lån efter at have klikket dig til en af udbyderne, så modtager vi provision deraf. Listen over låneudbydere indeholder ikke alle låneudbydere.

 

Lånebeløb
10.000-350.000kr
Afbetalingsperiode
1-12 år
Rente
3,49 %
Alderskrav
18 år

Beregningseksempel: Samlet kreditbeløb 200,000 kr. ÅOP 4.81 %. Variabel debitorrente 3.55 %. Etablering 4,000 kr. Samlet tilbagebetaling 229,677 kr. Samlede kreditomkostninger 29,677 kr. Rentespænd 3,49% - 19,99%. Du kan fortryde den indgåede kreditaftale indenfor 14 dage.

 

Lånebeløb
50.000-500.000kr
Afbetalingsperiode
1-8 år
Rente
fra 2,52 %
Alderskrav
18 år

Beregningseksempel: Samlet kreditbeløb 200,000 kr. ÅOP 9,56 %. Variabel debitorrente 7,22 %. Samlet tilbagebetaling 239,657 kr. Samlede kreditomkostninger 39.657 kr. 

 

Lånebeløb
10.000-350.000kr
Afbetalingsperiode
1-12 år
Rente
3,55 %
Alderskrav
18 år

Beregningseksempel: Samlet kreditbeløb 200,000 kr. ÅOP 4.57 %. Variabel debitorrente 3.55 %. Etablering 4,000 kr. Samlet tilbagebetaling 247,446 kr. Samlede kreditomkostninger 47,446 kr. Rentespænd 3,49% - 19,99%. Du kan fortryde den indgåede kreditaftale indenfor 14 dage.


Lånebeløb
0-1.000.000kr
Afbetalingsperiode
1-10 år
Rente
2,78-9,38 %
Alderskrav
18 år

Beregningen er for en bil, årgang 2018, og et billån på 350.000 kr. (kreditbeløb) ved køb af bil til 350.000 kr. med en udbetaling på 0 kr. og med en løbetid på 96 mdr. (8 år). Heraf udgør etableringsomkostningerne 14.110 kr.
Beregninger indeholder ikke omkostning til kaskoforsikring.

Lånebeløb
30.000-500.000kr
Afbetalingsperiode
1-12 år
Rente
4,95-19,95 %
Alderskrav
18 år

Ved et samlet kreditbeløb på 100.000 kr. over 10 år, der tilbagebetales via Betalingsservice. Mdl. ydelse: 1.128 – 1.929 kr. Debitorrente: 4,95 – 19,95 % (variabel i lånets løbetid). ÅOP: 6,5 – 21,9 %. Samlede kreditomk.: 35.356 – 131.489 kr. Samlet tilbagebet.: 135.356 – 231.489 kr. Stiftelsesomk.: 4.000 kr. Mdl. faktureringsgebyr: 33 kr. FORTRYDELSESRET: Du kan fortryde den indgåede kreditaftale indenfor 14 dage.

 

Lånebeløb
10.000-300.000kr
Afbetalingsperiode
1-12 år
Rente
3,49-21,88 %
Alderskrav
18 år

Priseksempel: Samlet kreditbeløb 130.000 kr. Variabel debitorrente 7,00 %. ÅOP 7,26 %. Etb. omk. 1.300 kr. Samlet beløb, der skal betales tilbage 175.908 kr.
Rentespænd: 3,49 % – 21,88 %

I november måned var der registreret

Salg af biler. Både nye og brugte biler for hele 2018

Mange kan ikke undvære en bil, når først de har haft en bil. Det bliver hurtigt noget man vænner sig til, og når først den står der, så vil den også blive brugt til selv de mindste ture. Og hvorfor ikke, den er varm, og det er tørt inden i den. Man behøver altså ikke klæde sig på efter vejret.
En bil kan også være nyttig på rigtig mange måder, og snakker man ferie, så vil det altid være klart billigere at køre på Kør-Selv-Ferie som familie, end det vil være at tager på charterferie. Dog begrænser det selvfølgelig geografien lidt i forhold til hvis man skulle med en flyver, men det giver også en masse andre fordele, såsom mere bagage.

 

 

Nye biler solgt i 2018

Brugtbiler solgt i 2018

Hvad skal man være opmærksom på ved et billån?

En af de ting man skal være opmærksom på er det som hedder Årlig Omkostning i Procent (ÅOP). Det er det som fortæller dig helt præcist hvad det vil koste dig at låne penge pr år. Her er der indregnet omkostninger i forbindelse med optagelse af lånet, renter, og administrationsomkostningerne på i løbetiden på lånet.

Når man optager et billån så stiller man også bilen som garanti for lånet. Det vil sige at hvis du af en eller anden årsag ikke betaler på lånet, så er det ikke sådan at så har du fået en gratis bil. Nej det er lånudbyderen som har pant i bilen, og som kan gøre krav på at få bilen solgt for at kunne inddrive nogle af deres penge igen.

Da du i et billån stiller pant til rådighed for lånet, så er lånenes renter heller ikke ret høje sammenlignet med et almindeligt forbrugslån. Man skal passe på med at optage et forbrugslån til at finansiere en bil, da bilens værdi hurtigt falder, og du derved betaler ret meget i renter. Men dette gælder kun for et forbrugslån.
Et billån er i dag ret billigt at få lavet, når man ser på ÅOP. Der er stor konkurrence på dette område, og derfor bliver låneudbyderne nødt til at forsøge at lokke nye kunder til. Og det eneste de kan gøre er at sætte renten ned, så dette er en af årsagerne til at renten er faldet ret kraftigt, sammenlignet for 10-15 år siden.

Har du råd til at have en bil?

Dette spørgsmål, må også være et af dem der ligger i toppen af rækken af spørgsmål, når man er ved at anskaffe sig en bil. For en ting af hvordan du får betalt en evt udbetaling, og efterfølgende hvordan du har råd til at afdrage på bilen, men det er jo sådan med biler at der følger en masse andre ting med, som skal betales. Der er både forsikring og grøn ejerafgift, men så er der også vedligeholdelse af bilen. Der skal nye dæk på bilen fra tid til anden, der skal laves service på bilen, så den altid vil være køreklar når du skal bruge den, osv osv.
Man siger gerne at hver kørt kilometer koster 30 øre i reparationer. Så kører du mange kilometer om året, så skal der også oftere laves service på bilen.
Så står du og er ved at skal anskaffe dig en bil for første gang, så vil det være en rigtig god ide at lave lidt opsøgende arbejde for hvad det egentligt koster at anskaffe sig en bil. Du kan også læse mere her om hvad det koster at have en bil om året.
En rigtig god måde at se på hvad det koster dig om året at have en bil, vil være at lave et budget. Der findes mange måder at lave et budget på, men hvis du gerne vil have hjælp til det, så kan du bruge Ecomia´s eget budgetark. Det finder du ved at trykke her.

Bilkøb – økonomi. Hvad skal du være opmærksom på?

Der er som regel aldrig forbundet en indtægtskilde ved et bilkøb. Tværtimod. At anskaffe sig en bil er ret omkostningsfuldt, og ikke mindst kan det være dyrt i den periode du har den. Det er jo meget individuelt, for selv om det kan være dyrt at have en bil, så kan det også være en nødvendighed for at kunne komme på arbejde.
Men når du anskaffer dig en bil, så er der nogle ting rent økonomisk, som man skal være opmærksom på. Listen punkterne, kan jo udvides alt efter behovet, men dette er de mest almindelige punkter der er vigtige at huske på inden man køber en bil.

  • Bilforsikring
  • Grøn ejerafgift
  • Partikeludledningsafgift, udligningsafgift osv.
  • Brændstof
  • Serviceaftale, reparationer osv.
  • Vedligeholdelse (Sommer/vinterdæk, vinduesviskere osv.)
  • Værditab
  • Vejhjælp
  • Parkering
Bilforsikring

I Danmark er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring som minimum. Fra årsskiftet 2019 blev det muligt at give dagsbøder hvis ikke man har en lovpligtig ansvarsforsikring. Bødeforlægget er på 250 kr om dagen, så det kan hurtigt løbe op i mange tusinde kroner.
Udover en ansvarsforsikring, så er den mest almindelige forsikring man køber, en kaskoforsikring. En kaskoforsikring er ikke altid en nødvendighed, det kommer meget an på hvor meget bilen har kostet. Det giver ikke nogen mening at tegne en kaskoforsikring til 12.000kr om året, hvis du kun har betalt 10.000 kr for bilen.
Der findes et væld af andre tilvalgsforsikringer, såsom førerdækning, vejhjælp og glasskade. Disse tilvalgsforsikringer kan variere lidt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, så her skal du selv i arbejdstøjet og finde ud af hvad dit forsikringsselskab kan tilbyde dig.

Prisen på en bilforsikring har mange variabler til hvordan din forsikringspræmie (årlig pris på forsikringen). Du kan læse meget mere om bilforsikringer og hvordan du får den bedste bilforsikring til den billigste pris her

Grøn ejerafgift.

Den grønne ejerafgift er en årlig afgift man betaler for at have en bil. Afgiften bliver delt i 2 rater, som man betaler hvert halve år. Størrelsen af beløbet på ens grønne ejerafgift afhænger af hvilken type brændstof man køre på, i nogle tilfælde har det også noget med alderen af bilen at gøre, og så har betydningen af hvor langt bilen kører på en liter brændstof og så rigtig stor indflydelse.
Typen af brændstof, kan være benzin eller diesel, og i dag er der også mulighed for kombinationen af et fossilt brændstof, kombineret med el-motorer. Disse kaldes hybridbiler.

Vælger man at købe en diesel bil, så vil man opleve at prisen på den grønne ejerafgift vil være højere end hvis man havde valgt at købe en benzin bil. Her skal man være opmærksom på at prisen for en liter diesel og en liter benzin heller ikke er den samme. Her finder man prisen på diesel væsentligt lavere end man gør på benzin. Så køre man mange kilometer om året, så skal man ikke være så bange for at købe diesel bil, selv om den grønne afgift kan være ret meget højere. Det udligner sig selv, når priserne på brændstof bliver regnet med ind i regnestykket.

Partikeludledningsafgift, udligningsafgift, syn

Partikeludledningsafgift: Hvis man er ejer af en dieselbil, så skal den være monteret med et partikelfilter. Er dette ikke tilfældet, så koster det årligt 1000 kr. At montere et partikelfilter kan godt blive en dyr affære.  Det er før set at kunne løbe op i 8-10.000 kr inden det var færdig monteret.

Udligningsafgift: Denne afgift betales også hvert år hvis du ejer en dieselbil, eller en bil der kører på bio-eller natur gas. Afgiften er blevet lavet for ikke at alle vælger dieselbiler. Det skulle kunne udligne differencen mellem diesel- og benzin biler, hvis man kører mange kilometer om året.

Brændstoftype

Når du skal vælge bil så er en af de store ting man skal vælge i mellem, om det skal være en diesel eller benzin din bil skal køre på. Bruger du ikke din bil ret meget og kører for eksempel kun korte ture, vil det hurtigt blive dyrt for dig at vælge en bil der kører på diesel Selv om prisen på brændstof mellem benzin og diesel ligger på mellem 1 og 2 kroner, så skal der rigtig mange kørte kilometer til for at kunne opveje hinanden.
En dieselbil koster mere at købe i forhold til en benzinbil, og den koster også mere i grøn ejerafgift om året. Men som skrevet, kører du mange kilometer om året, så vil kurven på et tidspunkt knække, og det vil derved blive billigere for dig at købe en dieselbil.

Serviceaftale, reparationer osv

Når man anskaffer sig en bil, så følger der automatisk nogle udgifter med til service og reparationer af bilen. Køber man en helt ny bil, skal man overveje om det kan betale sig at få lavet en serviceaftale på bilen. På denne måde betaler man et månedligt beløb, der er afhængigt af hvor mange kilometer man vælger at lave den på. Når så bilen skal til service, så kører man bare ned til sin forhandler og får lavet et service. Dette betaler man ikke noget for, da man jo allerede har lavet en ”opsparing” til dette, ved den månedlige betaling man laver. Nogle reparationer, følger nemlig også med ind under ens serviceaftale, så derfor kan der være flere fordele i at du får lavet dig en god serviceaftale. Dette kan man forhøre sig mere om hos den forhandler man køber bilen ved. Vælger man ikke at lave en service aftale, kan man med fordel regne med at man skal bruge ca 30 øre pr kørte kilometer til service og vedligeholdelse.
En anden ting man bør lægge med i sit budget for et bilkøb, er at den skal synes. Dette gør man for at sikre at bilen kan leve op til de standarder som er lovkrævet. På denne måde sikre man sig at standarden på den danske bilpark aldrig bliver for dårlig i forhold til sikkerheden. En ny bil skal første gang til syn 4 år efter første registrerings dato. Efterfølgende er det hvert 2. år at den skal synes hos en autoriseret synshal.

Vedligeholdelse (Sommer/vinterdæk, vinduesviskere osv.)

Når man har en bil så er der også nogle ting på bilen der bliver slidt mere og mere for hver gang det bliver brugt. Her tænker på blandt andet dæk og vinduesviskere. Disse er vigtige at holde friske hele tiden, da det er en del af bilens sikkerhed man her har med at gøre. De fleste vil meget gerne have sikkerhed i bilen, men når de skal til at betale for det, så kan der være mange som får kolde fødder. Og det må man ikke når det gælder sikkerhed. Hvis det en dag går galt, så er det vigtigt at man har haft alle muligheder for ikke at komme galt afsted.
At køre på sommerdæk om vinteren, er det samme som at kaste sig i at køre i en balje med brun sæbe. Den er rigtig svær at få til at stå fast på vejen, når det har sneet og måske ovenikøbet er frostvejr. Derfor er det rigtig vigtigt at man får skiftet til vinterdæk i tide.

Vinduesviskere er også meget vigtige at have intakte. Hvem har ikke prøvet at have et par vinduesviskere, som er blevet for gamle, og ikke kan ”vende” mere. Det giver en frygtelig lyd, og det bliver ikke bedre førend de skiftes ud til nogle nye og friske vinduesviskere.

Værditab

Optager du et lån til at købe en bil, så vil man støde på nogle udfordringer rent økonomisk. For bilen taber allerede værdi fra det øjeblik du har købt den. Og sådan vil det fortsætte hele vejen til bilen bliver skrottet. Nogle perioder vil den tabe mere end andre, men det kan afhænge af udbud og efterspørgsel på netop den biltype du har.
Et værditab kan være svært at fastsætte generelt, men man siger gerne at ved et normalt forbrug af en bil, så har den et værditab på mellem 16-25% om året. Normalt forbrug svarer til at du køre mellem 15-20.000 kilometer om året.
Sådan noget specialbiler er de store syndere på at tabe meget i værdi, og det vil give stor hovedpine, hvis man skal gøre sig hovedbrud over dette, når man køber sig en bil der er lidt mere speciel end så mange andre biler. Det kan i øvrigt heller ikke betale sig at smide ekstraudstyr i for at holde på bilens pris. Når bilens værdi skal vurderes, giver ekstra udstyr ikke ret mange penge tilbage i forhold til hvor du har brugt på det.
Generelt set så kan man afhjælpe et stort værditab ved at passe godt på sin bil. Det vil sige at man foretager sine service, holder den ren, og ikke på nogen måder misbruger den til andet end det formål den er skabt til.

Vejhjælp

Det er aldrig dårligt at have tilknyttet et vejhjælpsabonnement til din bil. I dag er der mange forsikringsselskaber der tilbyder det, så det kun koster en smule ekstra i din forsikringspræmie at få det med, og det kan være rigtig godt givet ud. At have vejhjælp på sin bil giver rigtig god mening, da den i mange tilfælde kan komme dig til gode, når du mindst venter det.
Står du for eksempel om morgenen og ikke kan starte din bil, så er vejhjælpen kun et telefonkald væk. Det samme hvis du er på kør-selv-ferie i udlandet og din bil går i stykker eller punktere, her vil dit abonnement på vejhjælp også komme dig til gode.

Har man ikke et vejhjælps abonnement, så kan man være sikker på at så kommer du også til at betale dyrt for det, hvis du en dag står og skal bruge hjælp til en strandet bil på auto Bahn i Tyskland. Derfor gør dig selv den tjeneste at du får dig et vejhjælps abonnement til din bil, lige så snart du har anskaffet dig den.

Parkering

Alt efter hvor man bor henne i landet, så kan det med godt være en fordel at lægge parkering ind i sit budget for et kommende bilkøb. Specielt i de store byer kan det være svært at finde egnede parkeringsforhold, og derfor skal man betale for at parkere der. Det kan på en måned løbe op i temmelig mange penge, så derfor er det ikke dumt at få lagt penge til side med det samme, så man ikke bliver alt for overrasket.

Brian Mattsson

Har flere års erfaring inden for service af kunder, der har brug for hjælp til lån og forsikringer.
Har gennem 10 års arbejde dannet virke for en fagforening, og den vej igennem haft succes med at råde og vejlede.
Hjælper nu til med at få kunder til at spare penge, fordi det er tiden til at hjælpe andre.

Latest posts by Brian Mattsson (see all)